گزارش كارآموزی اداره دارایی

گزارش كارآموزی اداره دارایی در 35 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 27 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 35

گزارش كارآموزی اداره دارایی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش كارآموزی اداره دارایی در 35 صفحه ورد قابل ویرایش

كارآموزی در اداره امور مالیاتی واقع در ابهر- ابتدای خیابان 17 شهریور می باشد.

كل گزارش كار من در این اداره شامل فعالیتهایی بود كه در دفترچه گزارش كار روزانه توضیح دادم.

كه بطور خلاصه عبارتند از :

1-ثبت اظهارنامه ها

2-ثبت ابلاغها

3-شماره زدن به آنها

4-گزارش گیری

5-اصلاح اظهار نامه ها

6-ثبت پرونده های نقل و انتقال

7-و…

گزارش جامع از فعالیتها و قوانین حاكم در این اداره بدین صورت است:

اقتصاد ومسئله اعتماد

عامل رشد ثروت ملل چیست؟ برخی، رگه های غنی منابع معدنی مانند نفت یا زغال سنگ را منشأ ثروت می دانند. شرایط جغرافیایی نیز در این موضوع نقش اساسی دارد. در صورتی که سایر عوامل را یکسان در نظر بگیریم ، کشورهایی که از نظر جغرافیایی در آب وهوای معتدل قرار گرفته اند اغلب ثروتمند تر از کشورهای نزدیک خط استوا هستند. پس از پان نهاده ها، یعنی حاکمیت قانون و(احتمالا”) دموکراسی است که در این زمینه حائز اهمیت است. به اعتقاد بیشتر اقتصاددانان پس از آدام اسمیت ، دست نامرئی بازار عامل مهم دیگری است که اعمال خودخواهانه بشر را در جهت خدمت به منافع عمومی هدایت می کند.

از نظر نظریه پردازان سرمایه اجتماعی چیزی است که مردم می توانند آن را برای خود ایجاد کنند . همان طور که ثروت مالی را از طریق پس انداز یا سرمایه گذاری به دست می آورند یا «سرمایه انسانی» را از طریق کسب مهارت ها آموزش تحصیل می کنند. به عنوان مثال ، یک پزشک می تواند در اموری بیش از آموزش پزشکی صرف سرمایه گذاری کند؛ او با عضویت در باشگاهی محلی می تواند بهتر با بیماران خود آشنا شود و احتمالا” درآمد آتی خود را افزایش دهد.

گلزر، لاییسون و ساسردوت دریافته اند که سرمایه گذاری در سرمایه اجتماعی (آن طور که خود آن را تعریف می کنند)،مشخصاتی مشابه با سرمایه گذاری در سرمایه انسانی یا مالی دارد. به عنوان مثال، مردم در جوانی به جوامع حرفه ای می پیوندند و در زمان پیری با اتکا به روابط کاری که در ابتدا ایجاد کرده اند، درست مانند یک پس انداز از ثمرات آن بهره می برند.

هر چه احتمال ماندگاری مردم در یک مکان بیشتر باشد، سرمایه گذاری آنها در سرمایه اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت ؛ پدیده «بولینگ زدن به تنهایی» را می توان تا حدودی به افزایش تحرک نسبت داد. مردم زمانی که امکان بهره برداری بیشتری داشته باشند، در سرمایه اجتماعی بیشتر سرمایه گذاری خواهند کرد. زمانی که برای ایشان نفعی در بر نداشته باشد، همسایگان خود را نادیده خواهند گرفت. انسان اقتصادی زندگی می کند.

البته طبق تعریف، تصمیم های سرمایه گذاری در سرمایه اجتماعی نه تنها برافراد بلکه بر سایرین نیز تأثیر گذارند. اینکه سرمایه اجتماعی را بر حسب اجتماع یا اعتماد تعریف کرده و چنین آثار سرریزی را همواره مثبت در نظر بگیریم، موضعی اغوا کننده خواهد بود. اما این موصوع نمی تواند این طور باشد. به عنوان مثال، اگر مردم در جهت منافع گروهی عمل کنند که به آن تعلق دارند ، سایرین ممکن است زیان ببیند؛ در مثال، یک انجمن یا گروه حرفه ای ممکن است موانع وحق ورود را در سطحی بالا نگاه دارد، یا آنکه برخی گروه ها ممکن است به طور کلی بیگانگان را محروم کنند .

در آخرین مقاله از این مجموعه مقالات، استیون دورلاف از دانشگاه ویسکانسین اظهار می دارد که تحقیقات وپژوهش های مربوط به سرمایه اجتماعی قدری بیش از حد غیر واقع بینانه شده اند. برای ارائه تعریف دقیقی از سرمایه اجتماعی کافی نیست ، شاید در مفهوم سرمایه اجتماعی بیش از حد مبالغه شده است که بتوان به کمک آن دلیل ثروتمند شدن ملل را توضیح داد. به تدریج با ورود هر چه بیشتر اقتصاددانان به این صحنه مستعد، انتظار می رود نااطمینانی در مورد این مفهوم بیشتر شده و بحث و جدل در مورد آن نیز بیشتر شود.

مالیات برارزش افزوده :

بیم ها وامیدها

1-ضرورت اجرای مالیات بر ارزش افزوده

از آن جا که مالیات ها یکی از مهم ترین ابزارهای سیاستهای مالی به شمار می آیند، بنابراین دولت ها به منظور تأمین هزینه های خود ملزم به یافتن شیوه های مناسب و جدید در وسعت بخشیدن به منابع مالیاتی خود هستند . گسترش این منابع جدید باید با اهداف کاهش هزینه وصول ، امکان تحقق وسعت پایه مالیاتی ، کاهش فرار مالیاتی ،از بین بردن شکاف میان درآمد مالیاتی بالقوه وبالفعل و… توأم باشد . تحقق اهداف مذکور در مالیات های مستقیم به دلیل گستردگی ، بوروکراسی اداری، هزینه بالای وصول، پیچیدگی امور تشخیص و وصول و… میسر نیست و تعمق در مالیات های غیر مستقیم عاملی در جهت دسترسی به اهداف ذکر شده است . به همین منظور دولتها در جهت تحول نظام مالیاتی وبهبود انواع مالیات های غیر مستقیم تلاشهای فراوانی در جهت ایجاد یک نظام پیشرفته مالیاتی به عمل آورده اند. یکی از آثار مثبت این تحول وضع مالیات بر ارزش افزوده است که به تعبیری می توان آن را نوع تغییر شکل یافته مالیات بر فروش دانست. بنا به تعریف مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحله ای است که به کالا ها وخدمات تعلق می گیرد ومنظور از آن اخذ مالیات از اضافه ارزش کالا های تولید شده ویا خدمات ارائه شده در مراحل مختلف تولید و توزیع

است. این مالیات مشابه مالیات بر فروش عمومی است که در نهایت توسط مصرف کننده نهایی پرداخت می شود با این تفاوت که در مراحل مختلف تولید وتوزیع ونه فقط در مرحله خرده فروشی، وصول شده ومزایایی در مقایسه با آن دارد (به عبارتی برخی مشکلات مالیات بر فروش را از بین می برد ).

برقراری و اجرای صحیح این نوع مالیات و بهره برداری مطلوب از آن نیازمند شناخت دقیق و رعایت ضوابط والزاماتی در این مورد است . بدهی است موفقیت در استفاده از مالیات بر ارزش افزوده در نظام مالیاتی منوط بر بکارگیری روش های صحیح اجرایی بوده که این امر مهم نیز در ارتباط مستقیم با شرایط اقتصادی،اجتماعی،سیاسی و فرهنگی هر کشور است.

اند دریافت كنند .

ج) مالیات بر ارزش افزوده

همان طوركه پیش از این اشاره شد مالیات بر مصرف را می توان به صورت تك مرحله ای و یا در مراحل متعدد وضع كرد . اگر مالیات بر مصرف در چند مرحله به شكل ارزش افزوده ( نه به معنای مالیات بر كل داد و ستد ) اجرا شود چنین مالیاتی را مالیات بر ارزش افزوده گویند . در یك تعریف كلی مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است كه بر اساس درصدی از ارزش افزوده ایجاد شده در هرمرحله از تولید و توزیع وضع می شود .

مالیات بر ارزش افزوده در مراحل متوالی تولید و توزیع وضع می شود و آن را می توان تا مرحله خرده فروشی گسترش داد كه در این صورت مشابه مالیات بر خرده فروشی كالا و خدمات است . با این تفاوت كه مالیات بر ارزش افزوده در هر مرحله به طور جداگانه اخذ می شود در حالی كه مالیات بر خرده فروشی در مرحله نهایی توزیع دریافت می شود .

با گسترش روزافزون حجم مبادلات تجاری و بسط فعالیت های اقتصادی لزوم كاربرد نوعی از مالیات كه در راستای تامین منابع مالی گسترده و قابل اعتماد برای دولت ها باشد و منابع مالیاتی بیشتری را شناسایی كند ، در بسیاری از كشورهای جهان احساس شد . از طرف دیگر مسائلی از قبیل ضرورت كاهش نرخ های مالیاتی ، جایگزینی برخی از مالیات ها ، افزایش كارایی نظام مالیاتی ، سهولت وصول درآمدهای مالیاتی ، تاثیر تورم بر درآمدهای مالیاتی و گسترش ظرفیت مالیاتی شرایط لازم را جهخت معرفی نوع جدیدی از مالیات به عنوان مالیات برارزش افزوده در اكثر نظام های مالیاتی مهیا كرد . اغلب كشورها با عنایت به مزایای بسیار زیاد این نوع مالیات ، در تدوین سیاست های مالی و تغییر ساختار نظام مالیاتی در چارچوب اهداف اقتصادی ، اجرای نظام مالیاتی بر ارزش افزوده را به عنوان یك منبع مالیاتی پویا مد نظر قرار داده اند .

مالیات بر مصرف و فروش در ایران

مالیات بر مصرف و فروش در ایران به مجموعه ای از منابع مالیاتی اطلاق می شود كه با نرخ های متفاوت و نیز بر اساس ماخذ متفاوت مانند مقدار تولید فیزیكی ، تعداد فروش یا بهای فروش مشمول مالیات می شوند و بنابراین نمی توان بر آنهامالیات عمومی فروش با نرخ تقریباً یكسانی بر تعداد وسیعی از كالاها و خدمات و بر اساس بهای فروش وضع شود . منابع مالیات ها ی مصرف و فروش موجود در نظان مالیاتی كشور علاوه بر ویژگی های برشمرده شد از نظر نوع كالاها و خدمات نیز دارای ماهیت خاصی هستند .

برخی از آنها در واقع كالاهای انحصاری دولت در دهه های قبل هستند .( مانند دخانیات و الكل ) ، و برخی از آن هابه عنوان كالا های لوكس شناخته می شوند (مانند خاویار )، تعداد دیگری از كالا های مشمول نیز از نوع مواد اولیه صنایعی مانند فولاد و مس هستند . در مجموع می توان گفت انتخاب كالا ها و خدمات مشمول مالیات بر مصرف و فروش در نظام مالیاتی كشور بیش از آن كه بر اساس توجیهات اقتصادی و مالیاتی بوده باشد در گذر انتخاب های مقطعی و تصادفی شكل گرفته است . به طوری كه وصول برخی از این مالیات ها با وضع تبصره های بودجه سالانه آغاز شده و سپس دائمی شده است . .

دلایل جایگزینی مالیات بر ارزش افزوده به جای مالیات بر مصرف و فروش

1- اگر چه دولت ها هنوز هم از طریق مالیات هاتی ویژه مصرف ( نظیر مالیات بر مصرف دخانیات ) به درآمدهای مالیاتی دست می یابند ، ولی بخش مهمی از درآمدهای اضافی آنان در سه دهه اخیر ناشی از روی آوردن به مالیات بر ارزش افزوده بوده است . در واقع میانگین درآمد كشورهای عضو سازمان همكاری های اقتصادی و توسعه ( OECD ) از مالیات بر مصرف طی سه سال گذشته تنزرل یافته است .

2- در مالیا بر مصرف و فروش انباشت مالیات در مراحل تولید و توزیع كالاها وجود دارد .به این ترتیب كه در هر مرحله از تولید ، مالیاتی كه بر تولیدات اعمال می شود به مرحله بعدی انتقال یافته و بار اضافی مالیات به شكل قیمت تمام شده بر مصرف كنندهنهایی تحمیل می شود . در صورتی كه در مالیات بر ارزش افزوده انباشت مرحله ای مالیات وجود نداشته و مالیات به صورت جدا از قیمت اصلی كالاها و خدمات محاسبه و وصول می شود .

-1 كسب درآمد :

به منظور بررسی چگونگی توفیق نظام مالیاتی كشور در دستیابی به هدف كسب درآمد از نسبت های دستیابی به هدف كسب درآمد از نسبت های

GDP / T ، بودجه جاری / T و بودجه كل / T استفاده می كنیم . نسبت اول نشان دهنده سهم مالیات ها ( T ) از كل تولید ناخالص داخلی ( GDP ) است . در این شاخص نحوه توزیع درآمد بین اقشار مختلف جامعه در نظر گذرفته نمی شود . هر چه توزیع درآمد نابرابر تر باشد توان بالقوه مالیاتی و در نتیجه شاخص مزبور در سطح بالاتری قرار می گیرد . به علاوه در برخی از كشورها به دلیل معاف بودن بخشی از ارزش افزوده ای كه در اختیار دولت است ، میزان این شاخص كوچكتر است . از طرفی این نسبت تحت تاثیر درآمد قرار می گیرد . به عبارت دیگر ، نمی توان انتظار داشت كه این شاخص در كشوری با درآمد پایین در سطح استانداردهای بین المللی باشد . دو نسبت بعدی ارتباطی با ارزش افزوده و در نتیجه ارزش افزوده معاف از مالیات ندارد . از طرفی از آنجا كه در متون اقتصادی از مالیات به عنوان تنها منبع تامین بودجه دولت نام برده می شود نسبت های مذكور بیانگر سهم و نقش مالیاتها در تامین هزینه های جاری و كل هزینه های دولت هستند . واضح است كه هر چه این نسبت ها بالاتر باشند نظام مالیاتی در نیل به هدف كسب درامد موفق تر است .

همان گونه كه در جدول 1 ملاحظه می شود تقریباً در هر بسه نسبت ایران كمترین رتبه را داراست به این ترتیب مشخص می شود كه مالیاتی ایران در مقایسه با سایر كشورها به لحاظ كسب درآمد مالیلاتی ضعیف تر عمل می كند .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *