گزارش کاراموزی دكوراسیون داخلی ساختمان

گزارش کاراموزی دكوراسیون داخلی ساختمان در 75 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی معماری
فرمت فایل doc
حجم فایل 21 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 75

گزارش کاراموزی دكوراسیون داخلی ساختمان

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش کاراموزی دكوراسیون داخلی ساختمان در 75 صفحه ورد قابل ویرایش

مقدمه

تزئینات داخلی ساختمان

نحوه پارتیشن

پاراوان

دكوراسیون داخلی ساختمان مهمترین عنصر جلوه دهنده تزئینات داخلی است و نمایسازی داخی و خارجی ساختمان بیانگر هنرنمائی هنرمندان ساختمان می باشد در این مورد انتخاب رنگ و هم آهنگی رنگ امیزی مبلمان و دكوراسیون داخل هر ساختمان در اولویت قرار دارد ابتدا طراحی آن بوسیله طراح با ذوق انجام می پذیرد.

در اینجا حتماً لازم نیست كه طراح تحصیلات عالی داشته باشد، بلكه استادكاران با تجربه و خوش ذوق و خوش تشخیص نیز قادر به انجام طرح مبلمان داخی و نماسازی خارجی ساختمان خواهند بود.

طراح حاذق اول هماهنگی رنگ و دوم امكان تهیه مصالح مورد نیاز مبلمان سوم نسبت و اندازه را مشخص می سازد و سپس اندازه های داخلی ساختمان را بصوت پلان بر روی كاغذ با اشل رسم نموده با توجه به امكانات موجود زمان و محل و آب و هوا طرحی برای تهیه مبلمان داخل آماده نموده و رنگ دیوارها و گچ بریها، پرده ها، موكت و فرشهای كف، تزئینات داخلی مانند ساعت و آباژور و حتی لوستر و قاب آینه و پاریشن را هم اهنگ و متناسب با طرح خود در نظر می گیرد. و اما طراح موظف است در اجرا طرح خود نظرت كامل داشته تا عملیات اجرائی آن نیز مطابق با سلیقه خود باتمام برسد و چنانجه در طرح تجدید نظری لازم باشد اعمال نماید. به طور كلی می‌توان یكسری از این وسایل منزل را با یك مصالح خاص در نظر گرفت كه از نظر زیبایی و هماهنگی منظر خوشی داشته باشد. ما در اینجا سعی داریم قسمتی از لوازم دكوراسیون منزل را با طراحی مناسب مورد توجه قرار دهیم مانند ساعت، قاب آینه و پاراوان .
نحوه ساخت پارتیشن

برای جدا كردن اطاقا و هال از یكدیگر معمولاً از پارتیشن های گوناگون استفاده می كنند. راحی پارتیشن ها معمولاً با موقعیت ساختمان سنجش داده می شود و احتمالاً تغییراتی در شكل و اندازه طرح خود با طرح جامع برای ساخت پارتیشن مهیا می گردد. پارتیشنها بیشتر از مصالح مخلوط از فلزات آبكاری شده و چوبهای گردو و افرا و ملچ و غیره با رنگ مات یا براق تهیه می شود. در قسمتهای دو طرفه پارتیشن می‌توان بنا به تشیص طراح كابینهائی ساخته كه دربها و جعبه های كشویی آن از دو طرف استفاده شود و نیز در پارتیشن جای قرار گرفتن تلویزیون و گلدانهای طبیعی و محل چیدن ظروف تزئینی و كتاب جاسازی شود.

رنگ آمیزی پارتیشن در سنجش رنگ چوب به تفضیل نوشته شده است.
پاراوان

در پاره ای از مواقع به دلایل مختلفی نظیر كمبود ضا نمی توان از پارتیشن جهت جدا كردن فضاها استفاده كرد و یا نیاز به جداسازی تا این حد منفی نیست. مثلاُ برای تقسیم بندی فضای بزرگ پذیرایی یا یك سالن به جهت كاربردی و هم زیبایی می توان از پاراوان استفاده كرد كه هم فضا به دو بخش تقسیم می شود و در ضمن در عین حال دو فضی بدست آمده كاملاً با هم در ارتباط هستند و …

پاراوان نیز معمولاً با موقعیت فضا و مكان موجود طراحی می شود و نیز در ابعاد و اشكال مختلف با مصالح مختلفی از قبیل فلز چوب و حتی پارچه و تلفیق اینها ساخته می شود.

پاراوان می تواند به گونه ای طراحی شود كه از دو طرف داشته باشد.

پاراوان بر خلاف پارتیشن كاملاً مستقل عمل می كند و عضوی از ساختمان محسوب نمی شود و در بخش تزئینات قرار می گیرد و به دلیل عملكردی تزئینی بسیار سبك و قابل حمل و نقل است و می توان آن را هر لحظه جایی قرار داد.

پاراوان می تواند از سه تخته و یا چهار تخته تشكیل شود كه بسته به نوع مصالح بكار رفته از اتصالات مخصوص خود برای زاویه قرار دادن آن استفاده می شود.

بسیار متنوع است. به طور مثال می توان از چوب برای سازة ان استفاده كرد و برای زیبایی از تكنیك معرق بهره برد. در مورد معرق در بخش بعدی نوشته شده است.

قبل از اینكه وارد مراحل كار از چوب تا دكوراسیون شویم لازم است مقدمه ای راجه به معرق و نحوه كار و اجرای آن نكاتی گفته شود.

مقدمه ی تاریخی

معرق در معنای كلام «اصولاً هر چیز رگه دار را گویند» ولی مفهوم آن در این نوع بخصوص هنر، ایجاد نقشها و طرحهای زیبایی است كه از دوربری و تلفیق چوبهای رنگی روی زمینه ای از چوب یا پلی استر سیاه شكل می گیرد.

پیدایش تاریخی این هنر به درستی مشخص نیست ولی از تطیق ان با هنر كاشی كاری بدون شك رابطه این دو هنر را در می یابیم. برای آشنایی با ریشة این هنر صحیت از تاریخ تكوین كاشی معرق به میان می آید و به عنوان مقدمه از گنبد سرخ مراغه كه در زمان ایلخانان ساخته شده می توان یاد كرد. این گنبد نوع بسیار سادة كاشی كاری بدین سبك است.

كاشی كاری معرق در دوران مغولان نیز به همین منوال بود و تداوم آن در عصر صفوی به اوج شكوفایی خود رسید آثاری ارزنده در هنر كاشی كاری پدید آمد. این شكوفایی در زمان افاغنه و زندیه رو ه افول نهاد. در دوران قاجاریه نیز كاشی كاری معرق تقلیدی ناقص از آثار گذشتگان بود. تا این دوران نقشهای كه در كاشی كاری معرق به كار برده می شد نقشهای اسلیمی بود. اما با سفر عده ای از نرمندان به اروپا و گزایش به هنر و فرهنگ، اروپایی، تغییرات و دگرگونی های بسیاری در نقشهای كاشی كاری به عمل آمد و از آن پس طرح انسان و دیگر اشكال مانند اسلحه حنگی در هنر كاشی كاری دوران قاجاریه نمایان شد.

از آن دوران تا به امروز این هنر، چونان گذشته، رونق نداشته است و تنها عدة قلیلی از هنرمندان در زنده نگهداشتن این هنر كوشا بوده اند.

وجه تشابه كاشی كاری معرق با معرق كاری روی چوب در شیوة عمل است كه در هر دو مورد نقشها از تركیب قطعات رنگی جنس مورد نظر شكل می گیرد.

ابزار كار و كاربرد آن

1. اره دست

همان ارة معمولی با دستة چوبی است كه تیغه های متفاوت دارد و برای بریدن قطعه‌های بزرگ چوبی به كار می رود.

2.ارة چوب بر

تیغه ای است باریك به طول 13 سانتیمتر كه دنده های آن به صورت زوج با فواصل كم قرار گرفته است. این تیغه بر سر كمان اره متصل می شود و معمولاً برای بریدن فلز به كار می رود. ولی در معرق، شماره های دو سفر، یك و دو آن برای بریدن صدف و عاج و شبه عاج استفاده می شود.

3.ارة فلز

تیغه ای است باریك به طول 13 سانتیمتر كه دنده های آن به صورت فرد با فواصل كم قرار گرفته است. این تیغه بر سر كمان اره متصل می شود و برای بریدن چوب به كار می رود. شماره های دو صفر و یك آن به كار می رود. شماره های دو صفر و یك آن در معرق استفاده می شود.

4.پرس برقی

دستگاهی است برقی، شامل چهار ستون آهنی كه سه صفحة متحرك مستطیل شكل از چهار زاویه، به ستونها متصل شده است و در قسمت بالای این چهار ستون حجم مكعب مستطیل آهنی قرار دارد كه موتور و دستگاه گرم كننده در این قسمت جای گرفته است و با روشن كردن آن در ضمن حركت صفحات، گرما به وسیلة سیمی كه به هر یك از صفحه های مستطیل شكل متصل شده است انتقال می یابد. حركت صفحه های یاد شده از طریق چهار ستون آهنی كه بعنوان اهرم باقی است و از طریق پائین به بالاست و در انتهای كار به مكعب فلزی دستگاه می رسد در این حالت تمام صفحه ها هم متصل شده و شئ مورد نظر كه میان آنها قرار دارد، تحت فشار و گرما قرار می گیرد. این دستگاه در سه اندازه كوچك، متوسط و بزرگ وجود دارد و میزان گرمای مورد نیاز برای برش كردن اشیاء معرق شده 150 درجه سانتیگراد است.

5.پرس دستی(پیچ دستی)

وسیله ای است فلزی، شامل خط كشی قطور به طول 25 الی 50 سانتیمتر كه دو قطعه فلز به صورت افقی، یكی ثابت در انتهای خط كش و دیگری كه اهرم نامیده می شود در بالای آن به صورت متحرك قرار گرفته است.

پیچی كه یك دستة چوبی دارد در ابتدای اهرم متحرك نصب شده است. این وسیله برای ثابت نگه داشتن اشیاء و تحت فشار قرار دادن (پرس كردن) قطعه های كوچك معرق شده به كار می رود.

6.پیشكار

قطعه چوب مستطیل شكلی است به طول 20 سانتیمتر و عرض 10 سانتیمتر كه یك طرف عرض آن بر لبة میز نصب می شود در میان طرف دیگر، شیاری به طول تقریبی 4 سانتیمتر و عرض 1 سانتیمتر وجود دارد كه در میان تخته به هم متصل می شود، این تخته به صورت معلق بر لبة میز متصل شده و از آت برای خرد كردن و دوربری نقشهای چوبی استفاده می گردد.

7.تیزك

قطعة فلز نوك تیزی است كه قابلیت انعطاف بسیار دارد و برای برداشتن نقشهای چوبی بریده شده از درون قالب خود، استفاده می شود.

8.چكش

همان چكش معمولی است كه مورد استفادة عموم است و برای كوبیدن میخ به كار می رود. در معرق نوع 100 گرمی آن استفاده می شود.

9.سوهان تخت

سوهانی است به طول 45 سانتیمتر كه 35 سانتیمتر آن به پهنای 5/3 سانتیمتر از دو طرف مضرس است و ) 1 سانتیمتر باقی مانده در انتها باریك می شود در موقع كار به عنوان دستگیره مورد استفاده قرار می گیرد.

10.سوهان چوب ساب

تبغه ای فلزی به طول 30 سانتیمتر كه دسته ای پلاستیكی به آن متصل است.

این وسیله برای صیقل دادن سطح شئ معرق شده ای به كار می رود كه در آن صدف یا عاج وجود نداشته باشد.

11.كمان اره

وسیله ای است فلزی و منحنی، به شكل نعل اسب، كه دسته ای چوبی به یك سر آزاد آن متصل است و تیغه های با شماره های متفاوت به وسیلة دو پیچ خروسك به دو سر كمان اره متصل می شود.

اگر قوس منحنی كمان اره كوچكتر از اندازة شئ باشد، می توان دو میله هم قطر كمان اره به وسیلة پیچ خروسك به دو سر آن اضافه كرد. این عمل باعث بلندترشدن طول كمنا اره شده و به راحتی می توان آن را در اطراف شئ حركت داد.

هنگام به كار بردن این وسیله حتماً باید دقت كرد كه كمان آن به حالت افقی و به فاصلة 1 تا 2 سانتیمتر تا كتف قرار بگیرد و تیغة آن با تختة پیشكار زاویه ای 90 درجه تشكیل بدهد.

12.رندة دستی

شامل صفحه ای مستطیل شكل است كه عرضهای آن با قوس منحنی به طرف خارج متمایل شده است. در قسمت زیرین، این صفحه به فاصلة 5/6 سانتیمتر از یك طرف لبة قوس دار شكافی به طول 5 سانتیمتر و عرض نیم سانتیمتر وجود دارد كه محل قرار گرفتن تیغة رنده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *