گزارش کاراموزی شبكه بهداری ابهر

گزارش کاراموزی شبكه بهداری ابهر در 35 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم پزشکی
فرمت فایل doc
حجم فایل 45 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 35

گزارش کاراموزی شبكه بهداری ابهر

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش کاراموزی شبكه بهداری ابهر در 35 صفحه ورد قابل ویرایش

شبكه بهداشت ابهر :

به شبكه بهداری ابهر كه جهت كار آموزی اعزام گردیدم قسمت امور اداری و مالی را انتخاب كرده و جهت فراگیری امور مالی و اداری فعالیت خود را آغاز كردم و یافته هایی كه از این امور بدست آوردم به قرار ذیل می باشد :

1- هزینه ها : گرفتن فیشهای مربوطه واریز به حسابهای شبكه از بانك ها وتفكیك نمودن آنها به حسابهای مربوطه به طور روزانه و ثبت آنها در دفتر معین حسابهای بانكی و در آخر هر ماه گرفتن صورت حسابهای بانكی از بانك مربوطه و بررسی كردن مبالغ صورتحساب با دفتر معینبانكها و در آوردن صورت مغایرت بانكی و گزارش آن به پیوست تراز نامه به مسئولین .

2- اخذ فاكتورهای خرید از قسمت كارپردازی و چك كردن آنها از حیث مبالغ ریز فاكتورها و جمع فاكتور. سپس تفكیك فاكتورهای هزینه به سرفصلهای هزینه ها و ثبت آنها در دفتر معین در سر فصلهای مربوطه بطور روزانه و همچنین به تایید رساندن آنها توسط مسئول حسابداری . البته این قسمت كه هزینه یابی و تفكیك هزینه ها می باشد با اطلاعات گرفتن از مسئولین پس از مدتی توانستم خودم هزینه ها را تشخیص داده و در سر فصلهای خود ثبت نمایم و تراز آنها را بطور ماهیانه به صورت حسابداری دوبل تنظیم و پس از جمع و موازنه تراز آنرا به مسئولین تقدیم نمایم .

3- تنظیم اسناد هزینه ها : پس از گرفتن مدارك مربوطه یعنی برگ درخواست خرید كه پس از تصویب و تایید مسئول قسمت و امور مالی جهت انجام خرید اقلام می گردد . دوم برگ رسید انبار كه توسط انبار دار كه پس از دریافت جنس صادر و امضاء می گردد و این خریدها توسط تنخواه مامور خرید و با چك شبكه مبالغ آنها پرداخت می گردد .

4- تنخواه گردان : تنخواه وجهی است كه مامورین خرید آنرا از شسبكه گرفته و از آن محل خریدها راانجام می دهند . در صدور اسناد حسابداری قسمت بدهكاری مربوطه به هزینه ها ودر مقابل آن تنخواه گردان و یا بانك بستانكار می گردد و در آخر تیرماه كه تنخواه اخذ شده توسط مامور خرید در طی همان ماه به حساب بدهكاری تنخواه دار دار گذاشته شده و در مقابل خریدهایی كه توسط تنخواه انجام گرفته به بستانكاری تنخواه گذاشته می شود(یعنی بدین طریق اسناد مربوطه تنظیم و پس از تایید در دفتر معین سر فصل تنخواه گردان ثبت می گردد . )

درآمدها

دریافت چك فیش های دریافتی از بیماران جمع آوری و همچنین وجه های دریافتی از بیماران بر طبق پرونده های آنها اول صحیح بودن آن بر طبق هزینه هایی كه برروی آنها انجامگرفته اعم از هزینه دكتر و دارو و پول تخت بیمارستان بر اساس تعرفه چك شده و سپس به حساب درآمد سند مربوطه تنظیم می گردد و سپس در دفتر معین ثبت می شود وجه های دریافت شده بطور روزانه به حساب مخصوص درآمدها واریز و فیش دریافت و جهت صدور اسناد نهایی آماده می گردد . چنانچه از بیماران از یارانه ای بهر دلیل استفاده نكنید باید مدارك و تاییدیه آنها توسط مسئول بیمارستان انجام و تحویل امور مالی جهت محاسبه گردد لازم به توضیح است كه محل یارانه باید حتماً در برگ یارانه مستحضر باشد .

حقوق و مزایای كاركنان بیمارستان و شبكه :

برای تنظیم لیست حقوق مزایا باید مدارك از قبیل تعداد روزهای كاركرد و اضافه كاری و نوبتكاری و تصحیلات زندگی ( اعم از حق مسكن – حق اولاد – كارانه خارج از مركز – بدی آب و هوا – حق مشاوره و سایر مزایا ) در ستون های بدهكاری لیست حقوق بطور ماهیانه ثبت و سپس جمع آنها را باید به عنوان كسورات جمع و در ستون جمع كسورات ثبت نموده و فنی كه جمع كسورات را از جمع حقوق مزایا كسر نماییم مبلغ خالص پرداختی مشخص می گردد . و پس از تنظیم لیست حقوق و رفع مغایرت های احتمالی آماده امضاء توسط امور مالی و پس از تایید امور مالی به امضاء رئیس بیمارستان یا شبكه می رسد . در این مرحله لیست آماده تحویل به بانك جهت پرداخت حقوق كاركنان می گردد كه لیست فوق طی چك به مبلغ جمع كل خالص پرداختی توسط امور مالی تنظیم و پس از امضاء های مربوطه و مهمور شدن به مهر شبكه تحویل بانك می گردد .

بانك بر اساس خالص پرداختی هر یك از كاركنان رابه حساب آنها واریز و فیش های مربوطه را صادر می نماید كه توسط امور مالی فیش های دریافت و به صاحبان آنها یعنی كاركنان اعم از پزشكان و كارمندان تسلیم می گردد .

صدور اسناد و حسابداری :

پس از جمع آوری و كنترل هزینه ها و درآمدها از حیث و درستی مبالغ هزینه ها را بر اساس مراكز هزینه ها و اعتبارات تفكیك می شود و ضمائم از قبیل دستور خرید و رسید انبار و فاكتورهای مربوطه پس از رسیدگی بطور روزانه توسط حسابدار سند صادر می شود و پس از كنترل و ممیزی به امضاء رئیس حسابداری و مدیر مالی و رئیس شبكه رسیده و آماده ثبت اسناد در دفاتر قانونی روزنامه و كل می گردد .

و از تنظیم دفاتر روزنامه بدین صورت است كه اول سر فصل سند ثبت ومبلغ آن در مقابل سر فصل نوشته شده و بعد شرح سند با توجه به ضمائم و فاكتورهای هزینه و شماره فاكتور و رسید انبار پیوستی ثبت می گردد ( در ستون بدهكاری دفتر ) و سر فصل بستانكاری سند كه مبلغ هزینه ها را پرداخت كرده اعم از نقد یا بانك كه در صورت پرداخت نقدی تنخواه گردان بستانكار می شود و در صورت چك شماره چك بستانكار می گردد و بر اساس شماره و تاریخ دفتر روزنامه شماره و تاریخ سند نوشته می شود

.

ثبت اسناد درآمد :

وجهی كه پس از دریافت از بیماران ومرتب كردن و بررسی بطور روزانه سند ثبت دفتر روزنامه می گرد بدینترتیب كه بانك گیرنده وجه در سر فصل بدهكاری بر اساس مبلغ ثبت در سند در ستون بدهكاری نوشته شده و پس از ثبت شماره فیش های واریزی ضمیمه سن در شرح سند سر فصل درآمدها در ستون بستانكاری ثبت می گردد .

ثبت دفتر كل

دفتر كل بر اساس سر فصلها و اعتبارات صفحه بندی شده و از روی دفتر روزنامه تنظیم می گردد كه هزینه در سر فصل اعتبارات مربوطه از دفتر روزنامه انتقال می یابد .

ثبت دفتر معین

دفتر معین بر اساس اسناد صادره ارقامی كه در ستون معین سند ( ریز هزینه ها ) ثبت گردیده نوشته می شود و در نهایت جمع كل دفتر كل با جمع كل دفتر روزنامه توازن دارد و دفتر معین نیز با جمع دفتر روزنام توازن خواهد داشت در غیر این صورت اشتباه ثبت خواهد شد كه باید رسیدگی و بر طرف گردد .

در آخر هر ماه تراز ( تراز آزمایش ) از دفتر كل بر اساس سر فصل ها تنظیممی گردد كه در مقایسه با جمع مبلغ دفتر روزنامه بایستی توازن داشته باشد .

مدیر اداری كه كلیه مسئولیت اداری موسسه را به عهده دارد و در مقابل مافوق جوابگوی اقدامات خواهد بود .

رئیسی كارگزینی :

كه مسئولیت زیر مجموعه خود اعم از اقدام كننده كه وظیفه اقدام كلیه نامه های وارده و جوابگویی به آنها زیر نظر مدیر امور اداری و قسمتهای بایگانی اسناد و مدارك مربوطه به امور را انجام می دهد و ثبات مسئول ثبت كلیه نامه های وارده و صادره در دفتر ارسال و تقدیم آنها به رئیس كارگزینی می باشد و قسمت تایپ كه نامه های تنظیم شده را با تایید رئیس كارگزینی تایپ و آماده جهت امضاء می نماید .

روابط عمومی :

هماهنگ كردن كلیه روابط با موسسات دولتی و سایر موسسات را دارد اعم از تنظیم اطلاعیه ها و بخشنامه و مكاتبات با سایر ارگانها زیر نظر مدیر امور اداری انجام وظیفه می نماید .

خدمات :

كه تشكیل شده از زیر مجموعه خود یعنی قسمت های انتظامات و نگهبانی و تنظیمات و باغبانی و نگهداری آن كه رئیس خدمات مستقیماً زیر نظر مدیر اداری انجام وظیفه می نماید .

اگر چارت سازمانی امور اداری احیاناً خوب و بهموقع مسئولیتهای خود را انجان ندهد موسسه دچار مشكلات عدیده ای می گردد كه در جبران آن مشكل و در بعضی موارد ناممكن است در صورت ایجاد مشكلات اداری كلیه موسسه با سازمان از حیث كارایی و جوابگوی ناتوان خواهد شد .

تشریح قسمت امور مالی

امور مالی یكی از اركان مهم هر سازمان و موسسه می باشد كه هر چه عمل نماید باعث ترقی و پیشرفت می گردد امور مالی كه در صدر آن مدیر مالی قرار دارد وظایف بسیار سنگین و در نهایت بسیار ارزشمند است در صورت محفل شدن این امور سازمان و موسسه مربوطه ممكناست دچار ورشكستگی شود كه قابل جبران نیست و بهمین جهت در انتخابات مدیر مالی بایستی از هر لحاظ دقت فراوان شود تا در آینده دچار معضل نگردد .

نشانگرهاى ابتلاء

نشانگرهاى ابتلاء که براى سنجش ناخوشى‌هاى جامعه به کار مى‌روند عبارتند از:

الف- میزان وقوع یا بروز (Incidence) و وفور یا شیوع (Prevalence)

ب- میزان گزارش

ج- میزان مراقبت در بخش‌هاى سرپائى )بیمارستان‌ها)، مراکز بهداشتى درمانى و …

د- میزان‌هاى پذیرش، ترخیص و پذیرش مجدد)در بیمارستان‌‌ها)

هـ- مدت اقامت در بیمارستان

و- دفعات بیمارى یا غیبت از کارخانه یا مدرسه

ز- میزان کشندگى بیمارى (Case Fatality Rate)

میزان‌هاى ناتوانى

چون على‌رغم هزینه‌هاى گزاف براى بهداشت، میزان‌هاى میرائى در سال‌هاى اخیر دگرگونى قابل توجه نیافته‌اند، براى تکمیل نشانگرهاى میرائى و ابتلاء، میزان‌هاى ناتوانى مربوط به بیمارى‌ها و صدمات به‌کار گرفته مى‌شوند. این میزان‌ها با توجه به این که سلامتى شامل طیف کامل فعالیت‌هاى روزانه است پایه‌گذارى شده‌اند. میزان‌هاى ناتوانى که از همه بیشتر به‌کار مى‌روند بر دو دسته هستند:

الف- نشانگرهاى Event – type:

?. تعداد روزهاى محدودیت فعالیت

?. تعداد روزهاى ناتوانى و بستری

?. تعداد روزهاى غیبت از کار (یا مدرسه) در یک دوره? معین

ب- نشانگرهاى Person type:

?. محدود شدن تحرک: مانند بسترى شدن، خانه‌نشین شدن و کمک‌هاى ویژه براى رفتن به اطراف (درخانه یا بیرون از خانه)

?. محدود شدن فعالیت: مانند محدودیت عملکرد فعالیت‌هاى اساسى زندگى روزانه، (Activities of، Daily Living) (ADL)، مانند غذا خوردن، شستشو، لباس پوشیدن، توالت رفتن، حرکت به اطراف و … محدود شدن فعالیت‌هاى عمده مانند کار حرفه‌اى و کار در خانه.

شاخص سولیوان (Sullivan): امید زندگى بدون ناتوانى – از تفاضل امید زندگى و مدت احتمالى بسترى شدن و ناتوانى در عملکرد فعالیت‌هاى عمده و بر حسب داده‌هاى به‌دست آمده از بررسى‌هاى مقطعى – (Cross Sectional) جمعیت، محاسبه مى‌شود. به‌عنوان مثال در ایالات‌متحده? آمریکا امید زندگى در بدو تولد در سال ???? براى همه ?/?? سال بوده و مقدار تقریبى امید زندگى بدون ناتوانى ?/?? سال به‌دست آمده است. شاخص سولیوان یکى از پیشرفته‌ترین نشانگرهاى موجود جارى به‌شمار مى‌آید.

نشانگرهاى سطح تغذیه

نشانگر وضعیت تغذیه یکى از نشانگرهاى سلامتى مثبت است. سه نشانگر وضعیت بهداشت اهمیت دارند؛ از این قرار:

الف- اندازه‌گیرى انسان‌سنجى (Anthropometric) در کودکان بیش از سن ورود به دبستان؛ مانند وزن و قد و دور قسمت میانى بازو

ب- قد (و گاهى وزن) کودکان در سن ورود به مدرسه

ج- فراوانى کمبود وزن به‌هنگام تولد(کمتر از ?/? کیلوگرم(

نشانگرهاى ارائه? مراقبت‌هاى بهداشتى

نشانگرهائى که از همه بیشتر براى تعیین چگونگى اجراء خدمات بهداشتى به‌کار مى‌روند عبارتند از:

الف- نسبت پزشک به پرستار

ب- نسبت تخت بیمارستان به جمعیت

ج- نسبت مراجعه? جمعیت به مرکز بهداشتى درمانى (یا خانه? بهداشت(

د- نسبت جمعیتى که توسط ماماهاى سنّتى زایمان مى‌کنند.

این نشانگرها توزیع عادلانه? منابع بهداشتى در بخش‌هاى مختلف کشور و تدارک مراقبت‌هاى بهداشتى را منعکس مى‌کنند.

میزان‌هاى استفاده از خدمات

براى به‌دست آوردن اطلاعات اضافى درباره? وضعیت بهداشت، بیشتر اوقات دامنه? استفاده از خدمات بهداشتى بررسى مى‌شود. استفاده از خدمات – یا پوشش عملى – به‌صورت نسبت مردمى که نیاز به خدمات دارند بر کسانى که در عمل خدمات را در یک دوره? معین به‌طور معمول یک سال دریافت مى‌کنند بیان مى‌شود ثابت شده که میزان‌هاى استفاده از خدمات نشانه‌هائى از نوع خدمات مورد نیاز مردم را به‌دست مى‌دهد و از این‌رو وضع سلامتى جامعه را هم مى‌توان به‌دست آورد. به‌عبارت دیگر بین استفاده از خدمات بهداشتى و نیازهاى بهداشتى و وضع سلامتى مردم رابطه‌اى وجود دارد. استفاده از خدمات بهداشتى از عواملى مانند موجود بودن و در دسترس بودن خدمات بهداشتى و بینش افراد از سلامت خود و نظام ارائه? خدمات بهداشتى آسیب‌پذیر است. چند نمونه از میزان‌هاى استفاده از خدمات در زیر ذکر مى‌شود:

الف- نسبت شیرخواران (کمتر از یک سال) که در برابر شش بیمارى هدف EPI ایمن‌سازى کامل شده‌اند

ب- نسبت زنان باردار تحت مراقبت در دوران پیش از زایمان، و یا زایمان توسط کارمند بهداشتى آموزش دیده

ج- درصد جمعیتى از روش‌هاى گوناگون تنظیم خانواده استفاده مى‌کنند

د- میزان اشغال تخت (بیمارستان)، یعنى متوسط تعداد روزهاى بسترى شدن تقسیم بر متوسط تعداد تخت بیمارستانی

هـ- متوسط مدت اقامت (یعنى تعداد روزهاى مراقبت ارائه شده تقسیم بر ترخیص)

و- نسبت بازگردانى (Turn over) تخت (یعنى ترخیص تقسیم بر متوسط تخت بیمارستانی(

فلسفه های خدمات بهداشتی

فلسفه‌هاى خدمات بهداشتى و یا ضرورت خدمات بهداشتى بر اساس نیاز جوامع بشرى به ادامه بقاء و استمرار سلامتى و ارتقاء سطح سلامت جوامع طرح‌ریزى مى‌شود که این خدمات بر اساس نیاز هر جامعه و با توجه به وجود امکانات آن جامعه ارائه مى‌شود.

فلسفه‌هاى خدمات بهداشتى و یا ضرورت خدمات بهداشتى بر اساس نیاز جوامع بشرى به ادامه بقاء و استمرار سلامتى و ارتقاء سطح سلامت جوامع طرح‌ریزى مى‌شود که این خدمات بر اساس نیاز هر جامعه و با توجه به وجود امکانات آن جامعه ارائه مى‌شود.