مقاله بررسی طراحی وب سایت یك شركت تولید تجهیزات آزمایشگاهی

مقاله بررسی طراحی وب سایت یك شركت تولید تجهیزات آزمایشگاهی در 95 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل doc
حجم فایل 51 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 95

مقاله بررسی طراحی وب سایت یك شركت تولید تجهیزات آزمایشگاهی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله بررسی طراحی وب سایت یك شركت تولید تجهیزات آزمایشگاهی در 95 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان مطالب صفحه

پیشگفتار ……………………………………………………………………………………………………………………………………

چكیده ……………………………………………………………………………………………………………………………………….

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………..

فصل 1 ………………………………………………………………………………………………………………………………………

1) مروری بر اینترنت وب ………………………………………………………………………………………………………..

2) اجزای تشكیل دهنده اینترنت …………………………………………………………………………………………..

3) Applicatio server……………………………………………………………………………………………………..

3-1- شبكه تار عنكبوتی جهانی- وب ………………………………………………………………………………….

3-2- شمای فیزیكی اینترنت ………………………………………………………………………………………………..

3-3- زبان علامت‌گذاری ابرمتن HTML …………………………………………………………………………..

3-4- كاوشگرها ……………………………………………………………………………………………………………………….

3-5- پروتكلهای اینترنت ………………………………………………………………………………………………………..

3-6- آدرسهای اینترنت ………………………………………………………………………………………………………….

3-7- وب دینامیك …………………………………………………………………………………………………………………

فصل 2 ………………………………………………………………………………………………………………………………………

1- HTML چیست؟ …………………………………………………………………………………………………………….

2- محتوای فایل HTML………………………………………………………………………………………………………

3- ساختار یك فایل HTML ………………………………………………………………………………………………

3-1- برچسب HTML ………………………………………………………………………………………………………..

3-2- پاراگرافها (Paragraphs)………………………………………………………………………………………….

3-3- لیستها (Lists) ………………………………………………………………………………………………………….

3-4- توضیحات (Comments) ………………………………………………………………………………………..

3-5- پیوندها (LINKS) ……………………………………………………………………………………………………..

4- اتصال به مستندات روی وب …………………………………………………………………………………………….

4-1- اتصال به مكانهای خاص در داخل مستندات ……………………………………………………………..

5- تشریح بیشتر یك URL ………………………………………………………………………………………………….

5-1- انواع URL …………………………………………………………………………………………………………………..

6- فرمت بندی متن با HTML …………………………………………………………………………………………..

6-1- استیل منطقی ……………………………………………………………………………………………………………….

6-2- استیل فیزیكی ………………………………………………………………………………………………………………

6-3- تنظیم متن ……………………………………………………………………………………………………………………

6-4- فونت و اندازه فونت ………………………………………………………………………………………………………

5-6- استفاده از تصاویر، رنگها و زمینه …………………………………………………………………………………

6-5-1- تصاویر در وب …………………………………………………………………………………………………………..

6-5-2- تصاویر داخلی در HTML …………………………………………………………………………………….

6-6- تنظیم متن و تصویر ……………………………………………………………………………………………………..

6-6-1- تنظیم فضای اطراف تصویر ……………………………………………………………………………………..

6-6-2- استفاده از تصاویر خارجی ……………………………………………………………………………………….

6-6-3- ایجاد جایگزین برای تصاویر …………………………………………………………………………………….

6-6-4- تغییر ابعاد و مقیاس تصویر …………………………………………………………………………………….

6-6-5- كادر تصویر Image Border ………………………………………………………………………………

6-6-6- پیش نمایش تصویر ………………………………………………………………………………………………….

6-6-7- استفاده از رنگ ………………………………………………………………………………………………………..

6-6-8- زمینه‌های تصویری …………………………………………………………………………………………………..

6-7- نگاشت تصویر (Image Maps) ………………………………………………………………………………

6-7-1- مشخصه USEMP ……………………………………………………………………………………………….

6-8- فرمها ………………………………………………………………………………………………………………………………

6-8-1- اجزای فرم در مرورگر و سرویس دهنده ……………………………………………………………….

7- مختصری در مورد نرم افزار فرانت پیج (Pront page) ……………………………………………..

فصل سوم ………………………………………………………………………………………………………………………………….

1- نكات تجربی برای ارتقاء كیفیت طراحی وب سایت ………………………………………………………..

2- كدهای HTML صفحات سایت ……………………………………………………………………………………..

ضمیمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………..

Source cod …………………………………………………………………………………………………………………………

منابع مورد استفاده …………………………………………………………………………………………………………………..

امروزه اغلب شركتها و موسسات و حتی اشخاص حقیقی جهت معرفی خود در اینترنت اقدام به راه‌اندازی وب سایت اختصاصی می‌كنند. در این پروژه، وب سایت شركت تولیدی، خدماتی نویدان طب طراحی گردیده است. این وب سایت به دو زمان فارسی و انگلیسی جهت استفادة‌ كاربران فارسی زبان و یا سایر علاقمندان آماده شده به معرفی این شركت می‌پردازد. طراحی صفحات به صورت استائیك بوده كه در صورت علاقمندی مدیران شركت صفحات پویا به آن افزوده خواهد شد.

مقدمه

در گذشته‌ای نه چندان دور شركتها و مؤسسات تجاری، فرهنگی، … و یا اشخاص حقیقی جهت معرفی خود از كاتالوگها یا كتابچه‌هایی استفاده می‌كردند كه با فواصل زمانی نسبتاً طولانی، معمولاً یك ساله، با تغییرات جدید چاپ می‌شدند. سایر اشخاص یا مؤسسات برای برقراری ارتباط با شخص یا مؤسسه مورد نظر از طریق آدرس پستی یا شماره تلفن یا فاكس ذكر شده در كتابچه اقدام می‌نمودند.

با گسترش شبكه جهانی اینترنت اغلب موسسات با ایجاد وب سایت اختصاصی و با استفاده از امكانات اینترنت به معرفی خود و برقراری ارتباط پرداختند.

برخی از برتری‌های وب سایت اختصاصی در مقایسه با روش قدیمی را می‌توان به صورت زیر خلاصه نمود:

1) دسترسی آسان و امكان جستجو:

در صورتی كه وب سایت مورد نظر در موتورهای جستجو در اینترنت ثبت شده باشد، هر كاربر اینترنت می‌تواند به آسانی با استفاده از كلمات كلیدی به آدرس اینترنتی مربوطه دسترسی پیدا كند. كلمات كلیدی معمولاً به نام یا نوع فعالیت هر موسسه یا شخص و یا آدرس جغرافیایی آن مربوط است.

2) به روز بودن اطلاعات:

در حالیكه وارد كردن تغییرات در متن كتابچه ها یا كاتالوگها معمولاً در دوره‌های یكساله انجام گرفته است، انجام این كار می‌تواند در فواصل زمانی بسیار كوتاه حتی در چند دقیقه از طریق مدیر وب سایت صورت بگیرد.

3) ارتباط سریع و آسان و كم هزینه:

هر كاربر اینترنت می‌تواند به آسانی از طریق پست الكتریكی با موسسه مورد نظر ارتباط برقرار كند و حتی این امكان وجود دارد كه ارتباط حدودی و تصویری بین دو طرف برقرار شود كه بویژه در فواصل دور از نظر هزینه در مقایسه با روشهای قبلی مانند پست یا تلفن، بسیار سریعتر و ارزانتر بوده و ارتباط كاملتری برقرار می‌گردد.

4) پردازش اطلاعات:

این امكان وجود دارد كه اطلاعات مربوط به هر مشتری به طور آن لاین (Online) دریافت گردیده و به طور خودكار در سرور پردازش شده و نتیجة آن سریعاً در اختیار مشتری قرار داده شود.

اینكه یك وب سایت تا چه اندازه بتواند مفید واقع شود به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

– كیفیت طراحی وب سایت

– كارآیی سرویس دهنده (Server) ای كه صفحات وب و فایلهای مربوطه روی آن قرار داده می‌شود.

– پهنای باند سرویس دهنده

– سرعت و كیفیت ارتباط اینترنتی كاربر

در این میان ، كیفیت طراحی و مدیریت سایت از اهمیت خاصی برخوردار است. مدیریت سایت معمولاً بر عهده یك نفر یا یك گروه با عنوان Web master قرار دارد. مدیر سایت ممكن است جهت آماده‌سازی بخش‌های مختلف سایت، مانند طراحی‌های گرافیكی ، از متخصصان دیگر كمك بگیرد اما در مورد سایت‌های كوچك معمولاً یكنفر مسئولیت طراحی و مدیریت سایت را بعهده می‌گیرد. طراحی سایت تنها یك كار تكنیكی نیست بلكه در نظر گرفتن زیبایی و جذابیت سایت بسیار مهم است بطوریكه یك سایت كه از نظر تكنیكی بسیار قوی باشد،‌ شاید بدلیل ضعف در برقراری ارتباط روانی مناسب با كاربر، در جذب او ناتوان باشد.

هدف این پروژه طراحی وب سایت شركت نویدان طب بوده است. این شركت تولید كنندة‌ لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی است؛ بنابراین اغلب كسانی كه به این سایت مراجعه می‌كنند مسئولین آزمایشگاه در دانشگاه‌ها یا مدارس، آزمایشگاههای تشخیص طبی و یا متخصصین شیمی می‌باشند. این افراد مایل هستند كه به آسانی از نوع تولیدات و خدمات شركت و بویژه هزینة آن آگاه شوند. گروه دیگر از كسانی كه ممكن است به این سایت مراجعه كنند ممكن است تولیدكنندگان یا مصرف‌كنندگان از كشورهای خارجی باشند؛ بنابراین كلیة اطلاعات سایت باید علاوه بر زبان فارسی به زبان انگلیسی نیز طراحی و قابل دسترس باشد. این سایت بگونه‌ای طراحی شده كه كاربر بتواند از همان صفحه اول سایت انگلیسی یا فارسی را انتخاب كند.

در فصل دوم این پایان‌نامه،‌ تاریخچة اینترنت و سرویس‌های آن معرفی شده است و در فصل سوم كدهای HTML بكار رفته در طراحی صفحات مخلتف سایت و نیز نسخة چاپی سایت ارائه می‌گردد.

فصل اول

1- مروری بر اینترنت و وب:‌

ریشه‌های اینترنت به پروژه‌ای به نام آرپانت كه توسط آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته وزارت دفاع ایالات متحده حمایت می‌شد، باز می‌گردد.

وزارت دفاع می‌خواست شبكه‌ای بسازد كه خودش را تحت شرایط سخت‌ و ناسازگار نگهداری كند. (شبكه دو یا چند كامپیوتر است كه به یكدیگر متصل می‌شوند و با یك زبان صحبت می‌كنند، ایده اصلی، ساختن شبكه‌ای بود كه قادر باشد اطلاعات نظامی و دولتی را منتقل كند. پروژه در سال 1968 آ‎غاز شد و سالها ادامه داشت و بعد از این كه به طور رسمی اعلام شد كه كامل شده‌ است، با موفقیت متوقف شد. از آن موقع تكنولوژی متصل ساختن مطمئن و اقتصادی كامپیوترها توسعه یافته است و امروز روح آرپانت ستون فقرات اینترنت را شكل می‌دهد.

در ابتدا،‌ هدف محققین آرپانت ساخت یك شبكه بزرگ برای متصل ساختن كامپیوتر در مسافت‌های طولانی بود اما در اواسط دهه 1970 روشن شد كه هیچ شبكه منفردی قادر به تأمین نیازهای همه افراد نیست. محققین دیدند كه توسعه تكنولوژی‌ كه بتوانند انواع مختلفی از شبكه‌ها را در سیستمی بزرگ و منفرد متصل سازد. بسیار مفیدتر می‌باشد. این دید باعث مطرح شدن مفهوم میان شبكه یا اینترنت شد.

بنابراین اینترنت امروزی واقعاً شبكه كامپیوتری بزرگ و منفردی نمی باشد. اینترنت عملاً مجموعه‌ای از دهها هزار شبكه گسترده در سطح جهان است.

پس می‌توان گفت كه اینترنت مجموعه‌ای از شبكه‌هاست كه خود این شبكه‌ها به هم متصل می‌باشند. شبكه‌ها با یكدیگر از طریق پروتكلی به نام TCP/IP ارتباط برقرار می‌كنند. كه این خود یكی از وجوه مشترك بین اینترنت می‌باشد.

ویژگی‌ اصلی و رمز موفقیت اینترنت این است كه هر نوع كامپیوتری صرفنظر از مختصات سخت‌افزاری و سیستم عامل، با رعایت یك مجموعه استاندارد می‌تواند با كامپیوترهای دیگری كه آن استانداردها را رعایت می‌كنند ارتباط برقرار سازد.

End

برخلاف عنوان یك صفحه، تیترها می‌توانند به هر اندازه و تعداد خط باشند.

اگر چه استفاده از برچسبهای متن داخل آنها را بزرگتر و مشخص‌تر نشان می‌دهد ولی برای درشت‌نمایی نوشته‌ها از استفاده نكنید. چون از یك طرف نوع برخورد همه مرورگرها با تیترها یكسان نیست و از طرف دیگر ابزارهای ایجاد جداول شاخص صفحات وب كه از تیترهای صفحه بعنوان مرجعی برای پیدا كردن صفحه استفاده می‌كنند، ممكن است دچار سردرگمی شوند.
3-2- پاراگرافها (Paragraphs)

در اولین نسخه HTML پاراگرافها فقط با برچسب

و بدون استفاده از

تعریف می‌شدند و برچسب

در انتهای پاراگراف برای نشان دادن انتهای آن استفاده می‌شد. مرورگرهای وب با دیدن برچسب

یك خط جدید با چند فضای خالی ایجاد می‌كند و بقیه متن را ادامه می‌دهند. ولی در نسخه‌های جدید HTML پاراگرافها با برچسبهای

و

تعریف می‌شود. آوردن

در شروع پاراگراف الزامی است وی برچسب

در آخر پاراگراف اختیاری است.

از برچسب

علاوه بر مشخص كردن پاراگراف می‌توان برای تنظیم پاراگراف (چپ، وسط و راست)و رنگ آن استفاده كرد.
3-3- لیستها (Lists)

یكی دیگر از عناصر متداول HTML لیستها هستند، HTML پنج نوع لیست متفاوت ایجاد می كند:

– لیستهای عددی یا ترتیبی كه با اعداد شروع می‌شوند.

– لیستهای نمادی یاغیرترتیبی كه با نمادها شروع می‌شوند.

– لیستهای فهرستی كه هم آیتم دارای عبارتهای جداگانه است.

– لیستهای منویی برای عبارتهای یك خطی

– لیستهای دایركتوری برای عبارتهای كوتاه كه می‌توانند بصورت عمودی یا افقی لیست شوند.
برچسبهای لیست

همه برچسب‌های لیست دارای عناصر مشترك زیر هستند:

تمام لیستها در داخل برچسب شروع و پایان مربوطه قرار می‌گیرد. برای مثال:

(

,,,./UI. ….)

هر آیتم در لیست دارای برچسب جداگانه است. <DD.,.DD. برای لیستهای فهرستی و

  • برای سایر لیستها بهترین فرمت تعریف شده یك فرم می‌تواند مانند زیر باشد:

    Dantes Divine Comedy Con of Three books:

    • The informo

    • The pargatorio


    لیستهای عددی

    لیستهای عددی با برچسبهای ،‌‌

      )
        مخفف Ordered List) تعریف می‌شوند و هر آیتم این لیست با برچسب
      1. شروع می‌شود.

        برچسب

      2. نیازی به برچسب پایان ندارد، برچسب
      3. بعدی یا برچسب
      انتهای هر آیتم را مشخص می‌كند. هنگامی كه مرورگر لیست عددی را نشان می‌دهد، شماره لیستها به ترتیب است و شما نمی‌توانید خودتان شماره‌گذاری كنید و اگر یك آیتم را حذف یا اضافه كنید، مرورگر خودش دوباره لیست جدید را شماره‌گذاری می‌كند.

      مثال:

      for The best Mango chutnoy

      1. Go to the store

      2. Buy some mango chutnoy

      3. Open The bottle

      4. Server

      لیستهای عددی دارای چندین مشخصه هستند كه برای تنظیم لیست می‌توانید از آنها استفاده كنید،‌ بدین ترتیب كه شما می‌توانید تعیین كنید كه شماره‌گذاری لیست از چه عددی شروع شود و یا شماره آیتم‌ها به چه فرمتی ظاهر شوند.

      برای این امر از دستور TYPE استفاده می‌شود كه می‌تواند پنج مقدار زیر را بپذیرد:

      “1” تعیین می‌كند كه شماره لیست از چه عددی شروع شود. (كه می‌تواند 1,2,3 و یا هر عددی باشد).
      5-1- انواع URL
      1- HTTP

      یك HTTP URL متداولترین URL در www است. (HyperText Transfer Protocol)HTTP پروتكلی است كه سرویس دهنده‌های www برای فرستادن فایلهای HTML از آن استفاده می‌كنند. فرمت HTTP URL بصورت زیر است:

      http://www.foo.com/home/foo/

      اگر URL با “/” تمام شود آخرین قسمت بعنوان نام دایركتوری محسوب می‌شود، شما می‌توانید نا مفایل را نیز در URL ذكر كنید:

      http://www.foo.com/home/foo/index.html
      2- FTP بدون نام (Anony mouse FTP)

      این نوع FTP URL برای دریافت فایل از سرویس دهنده‌های FTP- معمولاً سرویس دهنده‌های FTP بدون نام – استفاده می‌كنند، بدین ترتیب كه شما بدون اینكه رمز عبور و آدرس پست الكترونیكی را وارد كنید به این سرویس دهنده متصل می‌شوید و از اطلاعات آنها استفاده می‌كنید.

      FTP URL از فرم استفاندارد URL پیروی می‌كند:

      ftp://ftp.foo.com/home/foo/

      ftp://ftp.foo.com/home/foo/homepage.html

      URL اول تمام فایلهای روی دایركتوری foo را بازیابی می‌كند و URL دوم فقط فایل homepage.html را بازیابی می‌كند.

      نكته: پیمایش سرویس دهنده‌های FTP با استفاده از مرورگرهای وب می‌تواند كندتر از پیمایش آنها با استفاده از خود FTP باشد چون مرورگرها ارتباط را باز نگه نمی دارند، در عوض ارتباط را برقرار می‌كنند، فایل یا دایركتوری را پیدا می‌كنند،‌ لیستها را نمایش می‌دهند و سپس ارتباط را قطع می‌كنند. اگر شما یك اتصال به یك فایل یا دایركتوری دیگر در این لیست را انتخاب كنید، مرور گر یك URL FTP جدید از آیتم‌هایی كه شما انتخاب كرده‌اید می‌سازد و ارتباط FTP را با URL FTP جدید برقرار می‌كند، فایل یا دایركتوری را پیدا می‌كند و این كار مرتباً تكرار می‌شود.
      3- FTP با نام (Non – Anonymous FTP)

      فرمت این نوع FTPها بصورت زیر است:‌

      fttp://username:password @ ftp. Foo. Com/ home/ foo/homopage.html

      كه username شناسه ورود و Password رمز عبور كاربر به سرویس دهنده است. توجه داشته باشید كه رمز عبور در این URL بصورت كاراكتر نامشخص (*) ظاهر نمی‌شود بنابراین مراقب باشید این نوع‌ها را در جایی قرار ندهید كه توسط سایر افراد قابل رویت باشد.
      4- File

      URL فایل برای رجوع به فایلهای روی دیسك محلی (و نه در وب) بكار می‌روند. برای فایلهای محلی URL به دو صورت تعریف می‌شود:

      بدون نام میزبان

      با نام میزبان

      File://dir1/dir2 file

      File://localhost/dir/dir2/file

      URL فایل شباهت زیادی به FTP URL دارد، اگر قسمت نام میزبان File URL خالی نباشد مرورگر برای پیدا كردن فایل داده شده از FTP استفاده می‌كند. بهترین استفاده ار File URL برای تعیین صفحه شروع مرورگر (صفحه خانگی) است. مشكل File URL این است كه چون به فایلهای محلی روی كامپیوتر كه مرورگر روی آن نصب شده است رجوع می‌كند، ‌اگر كسی در جای دیگری از شبكه وب شما را باز كند، مرورگر آن شخص را،‌ برای برقراری پیوندها به فایلهای محلی آن مراجعه می‌كند و چون فایلها روی دیسك آن نیست، نمی تواند پیوندها را ایجاد كند.
      5- Mailto

      Mailto URL برای ارسال پست الكترونیكی (E-maik) استفاده می‌‌شود. اگر مرورگر Mailto را پشتیبانی كند هنگام انتخاب یك پیوند Malto ، مرورگر یك پنجره باز می‌كند و موضع و محتوای پست الكترونیكی را می‌خواهد و سپس یك نامه الكترونیكی به آدرس مشخص شده فرستاده می‌شود.

      Mailto URL با URL های استاندارد متفاوت است:

      Mailto: inrernet-e-mail-address

      مثال:‌

      Mailto : lemay@lne,com

      6-7- نگاشت تصویر (Image Maps)

      نگاشت تصویر یك نوع تصویر قابل كلیك است. با قرار دادن یك تصویر در برچسب و تعریف پیوند آن تصویر قابل كلیك می‌شد و كلیك كردن روی هر نقطه از این تصویر باعث فعال شدن صفحه تعریف شده در پیوند می‌شد. با استفاده از نگاشت تصویر می‌توان ناحیه‌های متفاوتی روی تصویر تعریف كرد كه هر یك صفحه خاصی را فعال كند، برخلاف تصویر داخل برچسب كه كلیك كردن روی تصویر، زمینه، كادر و هر نقطه دیگر آن را فعال می‌كند.

      برای مثال با استفاده از نگاشتهای تصویر می‌توان یك نقشه تصویری ابرمتنی ساخت كه با كلیك كردن روی هر ناحیه از آن صفحه حاوی اطلاعات و جزئیات آن ناحیه را فعال كرد، نگاشت تصویر را می‌توان بصورت مستطیل، دایره، چندضلعی و نقطعه تعریف كرد.
      برچسب و برچسب

      تعریف نگاشت تصویر در مستند HTML با برچسب امكانپذیر است:

      Corrdinates and links

      مشخصه NAME نام نگاشت را تعریف می‌كند كه برای تعریف پیوند در مرحله بعدی مورد نیازاست. بین مشخصه‌های ….. مختصات ناحیه نگاشت، نوع ناحیه نگاشت و مقصد پیوند تعریف می‌شود. مختصات ناحیه نگاشت و نوع آن در برچسب مشخص می‌شود:

      مشخصه SHAPE نوع ناحیه نگاشت را تعریف می‌كند و می‌تواند مقادیر RECT (مستطیل)، POLY (چند ضلعی) ، CIRCLE (دایره) را بپذیرد. مثالهای زیر كاربرد این مقادیر را بوضوح نشان می‌دهد.

      در مشخصه مختصات ناحیه نگاشت تعیین می‌شود:

      ناحیه نگاشت مستطیلی

      كه در آن مختصات گوشه بالا و گوشه پایین مستطیل است.

      كه در آن مختصات مركز دایره و شعاع آن است.
      ناحیه نگاشت چند ضلعی

      كه در آن x1,x2….xn,yn مختصات لبه‌های چند ضلعی را مشخص می‌كنند. مشخصه HREF مقصد پیوند را با استفاده از URL یا نام فایل تعریف می‌كند. در برچسب می‌توان از مشخصه TARGET نیز استفاده كرد تا صفحه تعریف شده درنگاشت تصویر در پنجره ای كه در TARGET تعیین شده فعال شود.
      6-7-1- مشخصه USEMP

      بعد از تعریف مختصات نگاشت و مقصد آن، برای قرار دادن تصویر اصلی در مستند HTML از برچسب USEMP در برچسب استفاده می‌شود:

      در مشخصه USEMP نام نگاشت كه قبلا در برچسب توسط مشخصه NAME تعریف شده قرار می‌گیرد.
      تعریف نگاشت تصویر:

      <AREA SHAPE = “POLY “COORDS=”70.0,0,37,0,183,27,192,27,48,103,9” HREF”/www/redbo


      تعریف نگاشت تصویر برای تصویر اصلی:


      6-8- فرمها

      تا اینجا مطالبی كه شرح داده شد در حیطه ارائه اطلاعات تولید صفحه وب از جمله متن، تصویر ، مالتی مدیا، فریمها به خواننده صفحه وب خلاصه می‌شود. اما این كافی نیست خوانندگان نیز باید بتوانند با تولید كننده صفحه وب ارتباط برقرار كنند و نظرات ، درخواستها و اطلاعاتشان را ارسال كنند.

      فرمها این امكان را در اختیار خوانندگان می‌گذارد و برخلاف سایر آیتمهای HTML این آیتم توسط همه مرورگرها اهم از متن و گرافیكی آن را پشتیبانی می‌كنند. عناوین فصل عبارتند از:

  • پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *