منطق حاكم بر پروسه كنترل تأسیسات

منطق حاكم بر پروسة كنترل تأسیسات در 20 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی مکانیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 15 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20

منطق حاكم بر پروسه كنترل تأسیسات

فروشنده فایل

کد کاربری 7466

منطق حاكم بر پروسة كنترل تأسیسات در 20 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


فهرست مطالب:

منطق حاكم بر پروسة كنترل تأسیسات
منطق حاكم بر قسمت هواساز
منطق حاكم بر وسایل درون موتور
چاله كندانس:
– مبدل های حرارتی (Heat en changer)
شرح ارتباط سیستم های مختلف تأسیسات سرمایشی و گرمایشی


منطق حاكم بر قسمت هواساز

هواساز دارای دو ورودی است یكی از هوای آزاد و دیگری ورودی از هوای بر گشتی و بر روی هر كدام از این ورودی ها یك دسپر وجود دارد كه دمپر روی هوای برگشتی به صورت دستی كنترل می شود و دمپر مربوط به هوای آزاد توسط یك محرك (Actuator) به صورت On/off كنترل می گردد.

هوا بعد ا ورود به هواساز وارد بخش فیلتر می گردد و بعد از آنجا به بخش فن می رود بخش فن فشار هوا را زیاد می كند و آن را به بخش رطوبت زن می فرستند تنها ارتباط بین بخش فن و بخش رطوبت زن از طریق فن است و بقیه فضاها توسط ورقهای فلزی پوشانیده شده است در این قسمت برای اطلاع از اینكه موتور كار می كند یا خیر و یا اینكه آیا برای موتور مشكلی پیش آمده است یا خیر ( مانند اینكه تسمة فن پاره شده با شد) از یك سوئیچ اختلاف فشار(Diffrentiod Pressure switchi ) استفاده می كنند این سوئیچ دارای دو سر نمونه برداری است كه یك سر آن به قسمت فن ویك سر دیگر آن به قسمت بعد از فن ( بخش رطوبت زن) وصل وb از تیغة Ne این وسیله استفاده می شود هنگامی كه به صورت عادی موتور در حال كار است تیغة Ne آن بسته می شود و یك سیگنال به PLC می فرستند مبنی بر اینكه فن در حال كاركردن است ولی هنگامی كه فن به هر دلیلی خاموش شود این سوئیچ باز شده و دیگر سیگنالی را به PLC نمی فرستد.

رنج كار DPS بین 200-1000(pa) برای این نوع سیستم هواساز می باشد.

بعد از این قسمت هوا به بخش رطوبت زن منتقل می گردد، همان طور كه در بخش قبل توضیح داده شد این بخش فقط در زمستانها مورد استفاده قرار می گیرد( به علت اینكه هوای تهران در تابستان دارای رطوبت كافی است) در این بخش بخار آب كه توسط یك شیر كنترلی كنترل می شود به نازلهای مربوط به رطوبت زن فرستاده می شود تا به هوا رطوبت اضافه كنند برای اندازه گیری میزان رطوبت در یك فضای عمومی یك سنسور و PLC با توجه به میزان رطوبت شیر كنترلی در مسیر رطوبت زن را كنترل می كند.

سنسور رطوبت سنج از نوع ولتاژی (1-10V) است و دارای زمان پاسخ 35(s) است.

و برای اضافه كردن رطوبت هوا در مسیر نازل های رطوبت زن از یك شیر كنترلی استفاده می گردد. این شیر كنترلی از دو قسمت تشكیل شده است

1- شیر خطی (LiNeow Vawe) 2- محركت خطی (Lineew valve aetuator) كه این قسمت روی هم سوار شده و تشكیل شیر كنترلی را می دهند شیر خطی استفاده شده در این پروژه از نوع گلویی (Globe) با حركت خطی است بدین معنا كه میزان خروجی شیر با حركت میلة كنترل شیر (Stem) نیست خطی دارد.

محرك الكتریكی خطی هم برای كنترل شیر خطی استفاده شده است. این محرك یك موتور سنكرون است كه برای تغذیه به برق 247ac احتیاج دارد سیگنالی كه این محرك برای كنترل دریافت می كند می تواند (0-10v) یا (2-10v) باشد كه می توان هر یك را با توجه به سیستم انتخاب نمود.

این محرك همچنین یك سیگنال خروجی 2-10v برای نشان دادن وضعیت شیر نیز ارسال می كند كه به آن موقعیت صحیح محرك گفته می شود و وقتی كه Steml كاملا كشیده است سیگنال 10v را به Ple می فرستد

همچنین این محرك در حالت خطا (System Failare) می توان تنظیم كرد كه شیر چقد باز باشد كه عبارت از 0%و 5% و100%

بعد از این قسمت هوا وارد ناحیه كویل ها می شود كه در این قسمت دو كویل به صورت مجزا با كانالهای عبور هوای منتقل از هم قرار دارد.

یكی از كوپلها ، كوپل آب سرد است و دیگری كوپل بخار ترتیب استفاده از این كوپل ها بدین شكل است كه در تابستان كوپل آب سرد فعال و كوپل بخار غیر فعال است و در زمستان كوپل بخار فعال و كوپل آب سرد غیر فعال است. بر روی مسیر كوپل آب سرد هیچ وسیله كنترلی قرار نمی گیرد ولی بر رومی كوپل بخار برای كنترل میزان بخار یك شیر كنترلی و برای جلوگیری از یخ زدگی هم یك سنسورد ها قرار می گیرد. البته دمای هوا بعد از عبور از كوپلها توسط سنسورهای دما اندازه گیری شده و به PLC فرستاده می شود.

در مسیر هوا، بعد از كوپل آب سرد یك سنسور دما از نوع PT 1000 و مناسب برای نصب در داكت است و درارای زمان پاسخ 30(s) درسرعت 5m/s است.

در مسیر هوا، بعد از كوپل آب گرم یك سنسور دما از نوع PT 1000 وجود دارد كه دارای طولب 306 متر است و این سنسور میزان دمای متوسط در كل طول را محاسبه می كند و بوسیلة آن شیر كنترلی بخار را كه در مسیر ورودی به كوپل بخار قرار دارد را كنترل می كند بطوریكه وقتی كه دمای محفظة اختلاط دمای هوای گرم بیش از 40 درجه شود شیر كنترلی كاملاً بسته می شود در مسیر بخار هم از همان شیر و محرك كه برای كنترل رطوبت زن بود استفاده شده است.

در زمستان وقتی كه به هر دلیلی بخار وارد كوپل نشود با توجه به اینكه مقداری مایع درون كوپل بخار وجود دارد و همچنین هوای آزاد هم در تماس با كوپل قرار دارد امكان دارد درصورت سرد بودن هوا آب درون كوپل بخار یخ زده و كوپل بترك ، برای مقابله با این مشكل از یك سنسور هوا كه دارای تبغه یك پل دو راهه است (SPdt) كه می تواند مدار آلارم را در نقطة معین شده (Set point) فعال كند طول سنسور حدود 6 متر است كه دو كوپل بخار پیچیده می شود این سنسور وقتی عمل كرد بعدا از برگشت به شرایط عادی به صورت اتوماتیك Reset می شود.

این سنسور را روی 5 درجة سانتی گراد تنظیم می كنیم وقتی كه سنسور عمل كرد فرمان به Ple می فرستد و Ple دمپر هوای آزاد را كه به صورت On/off است می بندد.

خروجی Ne این سنسور در مدار قرار دارد كه یك راه را فعال می كنند و تیغه های را به ترتیب در مدارهای چراغ سیگنال و ورودی Ple قرار دارد.

بعد از عبور از كوپل ها به قسمت دمپرها می رسد كه از آنجا با كانالها به ناحیه های (Zone) مختلف می رود، هوای ورودی به هر كانال از دو مسیر مجزای كوپل آب سرد و كوپل بخار تأمین می گردد البته میزان آن با دمپر كنترل می گردد. محور دمپرهای روی محفظة بعد از كوپل بخار محور دمپرهای روی محفظة بعد از كوپل آب سرد متصل شده است اما زاویة بین این دو دمپر90 درجه است بدین معنی كه وقتی یكی كاملاً باز است دیگری كاملاً بسته است و در نهایت این دمپرها توسط یك دمپر موتوری به ازای هر ناحیه (Zone) كنترل می شوند.

همان طور كه اشاره شد در زمستان یا تابستان فقط یك كوپل كار می كند و كوپل دیگر مخلوط هوای آزاد و هوای برگشتی را از خود عبور می دهد و این دو هوا به نسبت معین با توجه به مقداری كه دمپر باز می شوند در كانال باهم مخلوط می شوند و به سمت ناحیة مورد نظر فرستاده می شود

میزان حركت دمپر موتوری توسط PLC معین می گردد. سنسورهای دما از ناحیه های (Zones) مختلف درجة حرارت هوا را حس می كنند و به Ple می فرستند و Ple با توجه به درجه حرارت محیط و همچنین دمای هوا در محفظة بعد از كوپل به اندازة معینی دمپرها را باز یا بسته می نماید

نوع كنترل این دمپرها 0-10 v است و ولتاژ تغذیه آنها هم 24Voe می باشد و همچنین دارای زاویه چرخش ماكزیم 95 درجه است. برگشت این دمپر بوسیلة فنر نیست بلكه بوسیلة خود موتور دمپر است.

در ورودی تابلوی كنترل از یك كلید AOH دو طبقه استفاده شده است كه طبقه اول برای مدار بویین كنتاكتور است و طبقه دوم برای اطلاع به Ple است.

وقتی كه كلید در حالت Hand و یا Auto باید دو شرط عدم آتش سوزی و عدم فریز شدن كوپل بخار برقرار باشد.

دراین صورت در حالت Hand بدین كنتاكتور عمل كرده و فنی شروع به كار می كند و در حالت Auto با توجه به دستور از Ple بدین كنتاكتور فعال شده و فن شروع به كار می كند.

در حالتی كه بی مثال عمی كند و فن Trip آبخورد از تیغة دیگر بی مثال یك رله فعال می شود ویكی زا تیغه های این رله فرمانی به Ple اطلاع می دهد كه بی مثال عمل كرده است.

در حالت كار هم از یكی از تیغه های No كنتاكتور برای اطلاع ومضعیت فن استفاده میشود. تابلو دارای یك ترانس با دو خروجی است كه برق 220 ولت را به دو عدد خروجی 247 تقسیم می كند یكی برای Plc و دیگری برای لوازم ابزار دقیقی.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *